Jak wybrać fotografa ślubnego?

„ Macie już fotografa ?”. Jeśli planujecie ślub i wesele, pewnie nie raz już słyszeliście to pytanie od znajomych, czy rodziny :) Jak wiadomo, ślub, wesele to jeden z najpiękniejszych dni w życiu, więc koniecznie musi być on odpowiednio uwieńczony. Po weselu nie zatrzymacie na zawsze resztek jedzenia, tortu ślubnego, nie będziecie też pewnie pamiętać repertuaru zespołu, który dla Was grał, a suknia ślubna ? Prawdopodobnie zostanie sprzedana lub oddana kolejnej pannie młodej wraz z welonem który tak pięknie prezentował się na włosach.
Fotografie. To jest to, co pozostaje na wieki, co pokazujemy swoim dzieciom, wnukom, to do czego wracamy, gdy wspomnimy o swoim ślubie czy weselu. Nie zawsze jest możliwość odtworzenia płyty z filmem, nie zawsze jest czas obejrzeć te cudowne chwile, ale zawsze pod ręką jest album ze zdjęciami, którym możemy się pochwalić i przy którym łezka w oku się zakręci.
Niestety nie zawsze jest tak pięknie… Co, jeśli pierwszy raz, przeglądając po uroczystości swój album ślubny okaże się, że zdjęcia nie są ostre, uwieńczone jest na nich Wasze mruganie oczami, mina, której raczej nie chcielibyście w lustrze oglądać, lub macie „poucinane” nogi, ręce, nie daj Boże głowę ?! Spokojnie :) Przedstawiam najczarniejszy scenariusz, aczkolwiek istnieją tacy czarodzieje, którzy potrafią nas rozczarować w podobny sposób :)
Dlatego właśnie chciałbym pomóc Wam w doborze swojego fotografa ślubnego, żebyście nie musieli przeżywać tego rozczarowania. Umiejętności profesjonalnego fotografa bardzo się różnią od fotografa amatora, który kupił sobie lustrzankę bo pamiętajcie, że to nie aparat robi zdjęcia a jest on tylko narzędziem w rekach fotografa. Tak więc jeśli macie kogoś wśród znajomych czy rodziny, kto proponuje Wam zrobić zdjęcia, a nie jest profesjonalnym fotografem, przypomnijcie sobie jedną najważniejszą rzecz: sesję w plenerze lub w studio można ewentualnie powtórzyć, ale dzień ślubu i wesela już nigdy nie powróci, zostaną po nim zdjęcia. Od tego, kto je wykona zależeć będzie, jak będziecie wspominać Wasz najważniejszy dzień w życiu.
Jeśli już podjęliście decyzję, że chcecie, aby reportaż z Waszego ślubu zrobił profesjonalny fotograf, czas na zabawę w detektywa :) Najlepiej, jeśli na początku popytacie znajomych, czy mogą polecić dobrego fotografa. Obejrzyjcie ich album ślubny, zwróćcie szczególną uwagę na jakość zdjęć, np. czy odpowiednio widoczne są szczegóły na sukni, czy oczy fotografowanych są „ostre”, czy zdjęcia nie są „przekombinowane” ( tu mowa o obróbce komputerowej w taki sposób, że zdjęcia wyglądają nienaturalnie ). Zapytajcie przyjaciół, czy była podpisywana umowa o dzieło z fotografem, co jest bardzo ważne. W umowie powinny być dokładnie określone warunki Waszej współpracy. Najlepiej ją podpisać na osobistym spotkaniu z fotografem, aby spokojnie uzgodnić Wasze wymagania, oraz jeszcze raz przyjrzeć się jego ofercie. Coraz częściej można się spotkać z tzw. pakietami, dzięki czemu nie płacimy osobno za każde fotografowane wydarzenie, np. oddzielnie za ślub, za wesele, dodatkowy koszt za sesję ślubną, uwiecznienie błogosławieństwa czy przygotowań do ślubu. W pakietach dokładnie określone jest od którego momentu fotograf będzie Wam towarzyszył w dniu ślubu i o której godzinie Was opuści. Coraz częściej też Państwo Młodzi wybierają fotoksiążkę zamiast tradycyjnego albumu, co jest dodatkowym urozmaiceniem. Warto zapytać, czy będzie taka możliwość. Zapytajcie również, czy Wasz fotograf posiada zaświadczenie o ukończeniu kursu, które wydaje kuria biskupia. Bez takiego zaświadczenia, nie dostanie od proboszcza parafii lub księdza odprawiającego liturgię ślubną pozwolenia na fotografowanie w kościele. Warto też zapytać o to czy fotograf posiada zapasowy sprzęt, gdyż nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć. Aparaty fotograficzne składają się z wielu części i każda z nich niestety może zawieść w najmniej odpowiednim momencie. Dlatego profesjonalny fotograf podchodzi poważnie do zadania i jest przygotowany na wszystko. Zwrócić powinniście także uwagę na to co zawiera proponowana przez fotografa cena . Często uzależniona ona jest od czasu, ktory Wam fotograf poświęci. Pełen pakiet powinien zawierać sesję narzeczeńską (co daje nam możliwość „potrenowania” przed obiektywem i oswojenia się z nim), przygotowania do ślubu (fryzjer, kosmetyczka, lub zdjęcia w domu), błogosławieństwo, ceremonię ślubną, przyjęcie weselne do ustalonej w umowie godziny oraz sesję ślubną w studio lub w plenerze. Ceny takich pakietów są bardzo różne. Można znaleźć ofertę już od tysiąca złotych, oraz taką za 10 tysięcy złotych. Cena za usługi nie powinna być jednak głównym kryterium przy wyborze. Jeśli wasi znajomi nie są w stanie polecić Wam dobrego fotografa, oczywiście warto skorzystać z wyszukiwarki internetowej, gdzie jest na pewno mnóstwo ofert fotografów z Waszej okolicy. Gdy już znajdziecie kilka interesujących ogłoszeń, stron internetowych czy profili, postępujcie w ten sam sposób, który opisałem powyżej, abyście trafili na odpowiedniego „czarodzieja” ;)
Mam nadzieję, że udało mi się Wam pomóc i przybliżyć temat profesjonalnej fotografii ślubnej. Gdy już emocje po uroczystościach opadną, otworzycie album ze zdjęciami, ta przysłowiowa łezka się jednak w oku zakręci. Nie z rozczarowania, ale ze wzruszenia, miłych wspomnień i na zawsze uwiecznionych emocji jakie będą widniały na papierze…

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *